Spænd af efter cykling med disse metoder

Det er sundt for kroppen at komme ud og hjule i pedalerne, og samtidig får man set et smukt stykke natur. Dog er det nødvendigt, at man også får strakt ud og spændt af, hvis ikke musklerne skal blive stive og ømme. Det får du et par gode tips og tricks til her!

Hvis man er cykel-entusiast, er der ikke meget, der slår en tur på jernhesten. Det er sand frihed at suse gennem landskabet, mens vind, vejr, hjul og pedaler lader til at arbejde for én. Der er også meget fællesskab omkring cykling, og man kan finde gode venner med fælles interesser i diverse cykelklubber.

Noget, hverdags-cykelryttere imidlertid godt kan glemme, er at det er en god idé at have nogle metoder til afspænding efter cykelturen. Musklerne kan nemlig godt blive stramme og hårde af cyklingen, og det er både sundt og behageligt at bløde dem op igen.

Slap af dråbe for dråbe
I dag er cannabisolie et populært naturmiddel blandt danskerne. Det har en virkning på receptorerne i nervesystemet, der gør at man bliver afslappet og får en følelse af lettelse. Olien er også effektiv mod diffuse smerter, ligesom den forbedrer nattesøvn, appetit og hukommelse.

Cannabisolie kan være et fint indslag i hverdagen for dig, der cykler. Dråberne hjælper dig nemlig til at spænde af i både sind og krop. For mange virker den også regulerende på de psykiske tilstande, så man oplever at få mere overskud og et bedre humør.

Nogle lader sig skræmme af det psykoaktive THC, som kan være i olien. Det findes nu engang i så små mængder, at det ikke er noget at tale om – og du bliver absolut ikke hverken fuld eller skæv. Du kan også vælge en olie med 0% THC, hvis du føler dig mest komfortabel med det.

Stræk ud med yoga eller pilates
Udstrækning er guld værd for cykelrytteren, både på professionelt- og hobbyplan. Ligesom med løb kan cykling nemlig have den effekt på musklerne, at de trækker sig sammen. For at udligne dette er det en god idé at have en metode til udstrækning.

Yoga og pilates er et par gode bud på metoder, som du nemt kan implementere i dagligdagen. De fleste har efterhånden en yogamåtte liggende, og den er perfekt at bruge til at strække ud. Du kan finde et hav af guides og videoer på nettet, og du kan selvfølgelig også tage timer i et center nær dig.

Massage med skum
Drømmer du nogle gange om at kunne give dig selv en god massage? Det kan du med en foam roller, som også kaldes for en skumrulle på dansk. Det er et redskab af fast skum, som du kan bruge forskellige steder på kroppen, fx på dine lægge efter cykling.

Rul dig til afspænding og mærk musklerne slappe af. Du kan få skumrullerne med og uden riller, alt efter hvordan du foretrækker massagen. Den kan være rigtig god at have klar, når du kommer hjem fra en lang cykeltur i skoven eller på landevejene.