Nyheder

Historien om Tour de France

Der har atter været Tour de France og denne gang var det med en historisk start i Danmark. Det startede med en 13 km lang enkeltstart inde i Københavns gader, hvor mængden af mennesker, der kom og heppede, var så stor, at rytterne ikke kunne høre noget, der blev sagt i deres øresnegle. Derefter gik det afsted med en 199 km lang etape, der tog rytterne over Storebælt i et spektakulært løb fra Roskilde til Nyborg, og på den tredje etape blev der kørt 182 km fra Vejle til Sønderborg, før det historiske cykelløb atter forlod Danmark og satte kurs mod Paris.

Det er fascinerende at følge rytterne og se den fantastiske præstation, de ligger for dagen. Uanset, hvilken sport, man dyrker, så skal man være i topform for at være med blandt eliten. Det gælder, uanset om man er professionel fodboldspiller som Cristiano Ronaldo eller pro pokerspiller som for eksempel Lasse Jagd Lauritsen – fysikken skal være i orden, så man kan holde til præstationerne. Og det gælder især for cykelrytterne, hvis kroppe bliver presset til det absolut yderste under Tour de France.

Dette års Tour de France er dog kun det seneste i en lang række af fantastisk løb og i denne artikel dykker vi lidt ned i historien bag Tour de France.

Den spæde start
Det første Tour de France blev afholdt helt tilbage i 1903 og var udelukkende et fransk foretagende med mellem 60 til 80 franske cykelryttere. Det var dog kun 20 ryttere, der rent faktisk nåede i mål og vinderen af den 2.500 km lange rute blev Maurice Garin. De 2.500 km blev fordelt på kun 5 etaper, så det var nogle lange, seje træk, rytterne skulle i gennem.

Der skulle gå et par år, før de første ikke-franske ryttere deltog i løbet i 1907, og tre år senere i 1910 fik løbet sin første bjergetape, da ruten blev lagt igennem Pyrenæerne. Siden da har bjergetaper selvfølgelig været en fast bestanddel af ruten og den rytter med flest point i bjergetaperne, markeres med den karakteristiske prikkede bjergtrøje, som danskeren Magnus Cort i år har haft æren af at køre en del i. Generelt har de danske ryttere klaret sig rigtigt godt i årets løb.

Første Verdenskrig, der startede i 1914, satte imidlertid en stopper for Touren og den blev først genoptaget i 1919. I det første løb efter krigen blev den gule førertrøje indført for at synliggøre den rytter, der havde flest point og dermed førte.  


Tour de France slutter altid på det fantastiske Champs Elysees ved Arc de Triomphe i Paris.

Touren i nyere tid
I 1913 var den første danske cykelrytter med i løbet. Det var en ung rytter ved navn Christian Christensen og selvom han klarede det godt og spredte ordet om det nye løb i de danske kredse, så skal vi faktisk helt frem til 1980’erne, før de danske ryttere begyndte at deltage i stor stil. Vi har som bekendt haft nogle virkelig dygtige ryttere, som har været med til at sætte deres præg på sporten.

I takt med at løbets popularitet voksede, cykelrytterne blev bedre og mere udholdende, ny teknologi begyndte at komme frem og rytterne begyndte at organisere sig i hold med managere, så tog det hele hurtigt fart. Tour de France voksede sig enormt stort på kort tid, løbet begyndte at blive dækket af radio og aviser og den almene befolkning begyndte at vise stor interesse for det. Sponsorer begyndte at komme til og præmierne voksede sig store. I dag er løbet en af de største sportslige begivenheder i verden og tiltrækker enormt mange tilskuere. Sporten har været præget af brug af såkaldte usportslige metoder for at vinde og få en fordel over de andre ryttere og meget kan man sige, men at køre sådan et løb kræver en stor mængde styrke og udholdenhed – både fysisk og mentalt. Det er en præstation af de helt store og det er en ren fornøjelse at følge i hvert år.

Hvad byder fremtiden på?
Den teknologiske udvikling raser derudaf og der kommer hele tiden nye træningsmetoder, nye måder at lave cykler og udstyr på og nye måder at forsøge at få en mental og fysisk overhånd på. Fordi det er så hård en sportsgren, så er konkurrencen også intens og alle er med for at vinde. Det bliver spændende at følge med, hvordan udviklingen bliver og hvordan de kan blive ved med at presse sig selv for at få en chance for at vinde den eftertragtede gule førertrøje.