Nyheder

Tour de France – Spændingen på de afgørende etaper

Tour de France er en årligt tilbagevende begivenhed. Løbet er det ypperste inden for sporten.  Cykelryttere drømmer fra de er helt unge, om en dag at deltage i Tour de France. Mange drømmer  om at vinde, bare en enkelt etape, andre om at vinde hele Tour de France.  

Tour de France er opdelt i etaper. Nogen etaper handler om tid og er korte. Andre køres på næsten  lige vej og endnu andre køres i bjerge. Der er et par etaper som er mere spændende end andre.  Herunder får du et bud på de mest spændende og de mest afgørende etaper i Tour de France. 

Interessen for spil på cykling stiger under Tour de France

På alle online casinoer og betting sider er det helt tydeligt at interessen for cykelsporten stiger  betragteligt når der er Tour de France. Interessen begynder allerede flere uger før og stiger stødt,  helt frem til den afgørende finale. De indledende etaper har naturligvis ekstra stor interesse, i de  lande de bliver kørt i. Med denne, Guide til de bedste online casinoer i Danmark, kan du selv prøve  kræfter med dine evner til at gisne om hvem der mon vinder hele Tour de France. Du kan både  gætte på løbets udfald, på den gule og den plettede trøje, på enkelte etaper og alt muligt andet.

De indledende etaper i Danmark 

I 2022 blev de indledende etaper kørt i Danmark. Trafik blev omdirigeret, til gene for nogen og til  jubel for andre. Fans af Tour de France, fans af hele sporten, folk der selv cykler og ganske  almindelige mennesker, stod i massevis, langs de tre strækninger.  

  • Den første etape blev kørt i hovedstaden København. Etapen var en enkeltstart på 13  kilometer. Den allerførste etape blev vundet af den belgiske cykelrytter Yves Lampaert.  • Den anden etape i årets Tour de France gik fra Roskilde, nord over Sjælland, over  Storebæltsbroen og sluttede i Nyborg. Strækningen var på 202 kilometer. Der er ingen  rigtige bjerge i Danmark og de fleste veje er temmelig gode, så strækningen var temmelig  problemløs. Etapen blev vundet af den hollandske rytter Fabio Jacobsen. Det mest  spændende i etapen og samtidig det mest overraskende, var Fabio Jacobsen sene udbrud, der  førte til sejren. 
  • Den sidste etape i Danmark gik fra Vejle til Sønderborg. Etapen var på 182 kilometer og  blev vundet af en anden hollænder, Dylan Groenewegen.  

I sig selv er de indledende etaper ikke særligt interessante, for andre end befolkningen i det land  løbet køres. I forhold til selve løbets spændingsværdi, så sker der først rigtigt noget, når løber  kommer hjem til Frankrig.

Storebæltsbroen har stor symbolværdi for danskere 

At Tour de France havde indledende etaper i Danmark, er en stor ære for Danmark og har helt  sikkert stor betydning for sporten i Danmark.  Storebæltsbroen har stået færdig i mange år. Det er ikke nogen særlig bemærkelsesværdig bro. Men  for danskere har den en stor betydning. Den har gjort landet landfast. Landet består af tre  hoveddele, som med Storebæltsbroen blev sat sammen. Tour de France er verdens største cykelløb  og det har nu kørt over broen som ellers meget sjældent bliver lukket, for andet end dårligt vejr. 

Bjergtrøjen vindes i bjergene 

De to vigtigste trøjer er bjergtrøjen og førertrøjen. Bjergtrøjen er den sjove trøje med de store  farvestrålende prikker. At vinde den kræver råstyrke og udholdenhed på de sejeste etaper. At 

beholde den kræver endnu mere råstyrke og udholdenhed. Der findes også en grøn trøje som kaldes  sprinter trøjen og en hvid som hedder ungdomstrøjen. 

Den gule trøje er førertrøjen 

Førertrøjen er naturligvis den bedste trøje at eje. Den skifter undervejs ejermand, men bare det at  havde kørt i den er en kæmpe oplevelse. Vinderen af hele løbet vinder den gule trøje for evigt. Han  vinder naturligvis også alt muligt andet, men den gule trøje er det endegyldige symbol på sejeren. 

De afgørende etaper  

Der er fire etaper som er ekstra spændende at følge med i. Samtidig har disse fire etaper også stor  betydning for resten af løbet. De tre er bjergetaper som både består af lige landevej, som er gode til  spurter og stejle stigninger der kræver råstyrke. Den sidste enkeltstart har også altid haft en  afgørende betydning for hele Tour de France. 

  • Briancon – Alpe d´Huez er en legendarisk etape. Her bliver de hårde hunde skilt fra de  svageste kørere. Briancon – Alpe d´Huez er den 162 kilometer lange bjergetape. Alpe  d´Huez har 21 hårnålesving, som gennem årene har været åsted for mange store og små  sammenstød. Svingene er knivskarpe og kræver fuld koncentration, styrke og udholdenhed.  Alpe d´Huez består af to meget lange stigninger. Stigningerne er ikke de største i hele Tour  de France, men absolut de mest udmarvende. Mange mener at Briancon – Alpe d´Huez er  den absolut mest interesante og den aller mest spændende etape i hele Tour de France. 
  • Saint-Gaudens-Peyragudes er endnu en bjergetape. Denne etape er 130 kilometer lang.  Første tredjedel er en lang flad del. Her kan der hurtigt opstå ombytninger af placeringer.  Resten af etapen er fire stigninger, lige efter hinanden. Hele etapen bliver afgjort på den  sidste stigning. De tre foregående var stejle, men denne sidste er endnu mere stejl. Mange  mener at denne sidste stigning i Saint-Gaudens-Peyragudes er det definitivt mest spændende  øjeblik i hele Tour de France. 
  • Lourdes-Hautacom er en bjergetape på 143,5 kilometer. Lourdes-Hautacom er særligt  interesant, fordi den har det med at flytte rundt på placeringerne, på ofte helt uforudsete  

måder. Etapen har et langt landevejs stræk, som er perfekt til at lave uventede og  overraskende udbrud. Den stidte stigning på etapen er umenskelig hård. Vinderen af  Lourdes-Hautacom er således en cykelrytter der både mestre en god sprint, helst i et  overraskende udbrud, har råstyrke og udholdenhed og er en mester i bjergkørsel.  

  • Lacapell-Marival-Rocamadour er en kun 40,7 kilometer etape. Lacapell-Marival Rocamadour er en enkeltstart. Mange af de største vindere af Tour de France er blevet  fundet på netop denne strækning. Strækningen begynder fladt og ender i to stigninger. Den  sidste stigning er stejl. Igen kræver det en cykelrytter der mestre begge dele.