BaneBane VMHistorieTopartikler

Cykelhistorie: Ordrupbanen var omdrejningspunktet

I 2024 skal bane-VM afvikles i Danmark. Det er tredje gang i Ballerup Super Arena. Tidligere har der ni gange været afholdt bane-VM på den hedengangne Ordrupbane. Frem til oktober 2024 bringer CyclingWorld.dk derfor løbende historier om bane-VM. I dag om Ordrupbanen.

Ordrupbanen nord for København var i mere end 100 år omdrejningspunktet for dansk banecykling og den store succes danske baneryttere har haft. I flere perioder valfartede tilskuere til Ordrup for at se på cykelløb og spille på totalisatorspil. Spillet skabte et god økonomisk fundament for klubben DBC (Dansk Bycycle Club), der ejede banen og dermed mulighed at lave flotte cykelstævner.

Ordrupbanen blev bygget i 1888 som en 333 meter lang grusbane uden hævede sving. I 1893 blev der omlagt til cement og i 1896 blev der første gang kørt VM på banen. Igen i 1903 var der VM i Ordrup og nu på en 370 meter lang cementbane, der siden kun blev ændret få gange. I alt ni gange, i 1896, 1903, 1909, 1914, 1921, 1931, 1937, 1949 og 1956, blev der afviklet VM i Ordrup. Men der var der et hav af andre cykelløb på den stemningsfyldte cykelbane. Blandt de mest traditionsrige løb var DBCs Sprinter Grand Prix, der også havde enorm international prestige. Sidste store internationale cykelstævne var en World Cup afdeling i 1994.

Historien om Ordrupbanen repræsenterer et stykke dansk kulturhistorie. Tiden løb dog fra banen, og den internationale cykelunion (UCI) havde besluttet at banecykling skulle være en vintersport, og skulle foregå på en 250 meter bane. Danmark trængte til en ny cykelbane. Efter 112 år lukkede banen i 2000. Afskedsløbet blev afviklet den 3. september 2000, og blev et flot punktum. Jakob Piil og Jimmi Madsen vandt det sidste parløb på den smukke, gamle bane.

Salget af grunden indbragte DBC 18 millioner kroner, der blev skudt ind i den nye bane i Ballerup.