Internationalt landevej

Tid til Milano-Sanremo nr. 115

Den 16. marts er det tid til udgave nr. 115 af Monumentet Milano-Sanremo. For første gang nogensinde skal der startes i byen Pavla. Der skal køres 288 km og der er helt klassisk mål på Via Roma i Sanremo.

Milano-Sanremo, der blev kørt første gang i 1907, er blandt de absolut længste i cykelsæsonen, oftest omkring 290 km. Karakteristisk for løbet er afslutningen hvor de to mindre stigninger, Cipressa og Poggio, passeres. Det er ofte her den italienske klassiker afgøres. De to stigninger er selvfølgelig også med på ruten i 2024. Hvilket også det legendariske Turchino-pas, der tidligere ofte spillede en afgørende rolle i løbet samt de lidt mindre Cape-stigninger, der rammes inden Cipressa og Poggio.
Ved 9 km igen starter opkørslen til Poggio. Denne er 3,7 km lang. Nedkørslen er meget snæver med fire harpunsving. På den nederste del af nedkørslen kører rytterne ind i Sanremo. Løbet to sidste kilometer er lange lige byveje. Det sidste sving er 750 meter før målstregen på Via Roma.

Har du brug for en pause i de fantastiske underholdsningsmuligheder, der findes hos Svenskanätcasino.se, så er det blot at sætte dig foran dit TV eller anden skærm den 16. marts og følge det store italienske etapeløb. Milano-Sanreme er en af forårets helt store sportsbegivenheder. Noget der betyder forår for mange cykelfans, så man kan komme ud på landevejene imellem de mange hyggelige timer som kan bruge hjemme ho highrollercasino.nu. Senere på foråret venter masser af cykeloplevelser og forhåbentlig mange gode timers træning på landevejene.

Kan det blive dansk triumf?
Mads Pedersen fra Lidl-Trek har vist fuldstændig overbevisende form i årets første cykelløb. Pedersen har i flere år primært haft brostensklassikerne i de nordlige Europa som sæsonens største mål. De er fortsat store mål for den fysisk stærke sjællandske rytter. Men han har også meldt ud at også Milano-Sanremo er noget han går efter. Og Mads Pedersen har netop vist at han kan bruge sin power på de små intense stigninger som Poggio og Cipressa plus at han er en afslutter helt i verdensklasse.

Rolf Sørensen har bedste danske resultat
Den bedste danske placering i Milano-Sanremo blev hentet af Rolf Sørensen i 1991. Her måtte “Il Biondo” kun bøje sig for Claudio Chiappucci, der kørte solo i hele finalen, mens Sørensen lige præcis holdte sig foran feltet. Rolf Sørensen har i øvrigt gennemført hele 15 udgaver af Milano-Sanremo, hvilket bringer ham i top-10 blandt dem, der har kørt den italienske klassiker flest gange. Ingen andre danske ryttere har kørt sig på podiet i det italienske Monument. Jesper Skibby har to gange kørt i top-10. I 1990 blev Skibby nr. 7 og i 1995 nr. 9. Faktisk blev det i 1991 til endnu en dansk top-10, da Johnny Weltz blev nr. 9.
I 2018 blev Magnus Cort den femte dansker i top-10, da han blev nr. otte. Nr. seks i rækken blev Søren Kragh Andersen, da han blev nr. ni i 2021. I 2022 blev Mads Pedersen den syvende dansker i top-10 i løbet, da han blev nr. seks. Lad os håbe på flere danskere i top-10 i udgave nr. 114 den 16. marts.

Lidt mere Milano-Sanremo fakta
Den mest vindende i historien om Milano-Sanremo er Eddy Merckx, der er noteret for syv sejre, og fik sit store gennembrud med sejren i 1968. Næstmest vindende er italienske Costante Giradengo med seks sejre. De seneste 16 udgave, altså fra 2008 og frem, har givet 16 forskellige vindere. Det er aldrig sket tidligere. I øvrigt Poggio kom på rutekortet første gang i 1960 og Cipressa første gang i 1982.