Dansk Landevej

Hvorfor cykler danskerne så meget?

Danskerne cykler meget. Det ved mange personer både inden- og udenfor de danske grænser. Ud af den danske befolkning på ca. 5,5 millioner mennesker, siges det, at omkring 4 millioner af dem cykler i Danmark. Tal viser også, at lidt under en kvart (1 ud af 6) af alle ture i Danmark foregår på en cykel. I denne artikel kaster vi blikket på den danske cykelkultur. 

Cyklen spiller en særlig rolle for danskernes identitet og levestil
Cyklen fik sit gennembrud som transportmiddel i Danmark i 1920’erne og 1930’erne. Den havde en pris, som var til at betale, og lige siden har cyklen været et transportmiddel, som danskerne forbinder med sund livsstil og frihed. 

Men hvorfor cykler danskerne så meget? 
Det flade terræn i Danmark, og den måde som storbyer som f.eks. København er struktureret, danner de perfekte rammer for cyklister. Det fik mange op på jernhesten til at starte med, og siden da har danskerne forbundet cyklen med noget positivt og naturligt. 

Kendte danske cykelryttere 
Der er flere kendte danske cykelryttere, som du kan spille på som sportsvæddemål med f.eks. Bonusfinder DK. Søren Kragh Andersen fra Team Sunweb og Kasper Asgreen er begge i top 20 over verdens bedste cykelryttere, og det motiverer uden tvivl flere danskere til at cykle.  

Alle cykler i Danmark 
I andre lande kan det at cykle blive forbundet med ikke at have råd til at købe en bil. Det ser man blandt andet i Asien, hvor du sjældent vil se en minister eller en direktør bruge cyklen til at komme på arbejde.  

Men (stort set) alle cykler i Danmark, endda Kronprinsesse Mary er blevet set cykle i den danske hovedstad. Der bliver ikke set ned på dem, der vælger at cykle, og derfor er det blevet til en udbredt del af den danske kultur. 

Men danskerne vælger ikke cyklen af økonomiske årsager. Transportvaneundersøgelsen, som blev gennemført af Danmarks Tekniske Universitet (DTU), viser, at indkomstgruppen, som er de største cykelentusiaster i Danmark, er dem, der har en årsløn på mellem 400.000 og en halv million kroner. Statistik fortæller også, at dem, som flittigst bruger cyklen, ofte har en uddannelse over gennemsnittet. 

Danskerne er mere miljøbevidste 
Vidste du, at hvis du cykler 2,5 km til arbejdet i stedet for at tage bilen, vil du spare miljøet for 150 kg CO2 hvert år? Der er uden tvivl mange danskere, som foretrækker at cykle, som en del af en aktiv indsats for at passe bedre på klimaet. 

Danmark er sammen med Sverige de lande, hvor indbyggerne betragter klimaforandringerne som verdens største udfordring. I den Europæiske Union betragter omkring 23 procent af (adspurgte) borgere klimaforandringer som det mest alvorlige problem, som verden står over for lige nu, mens den procentdel er helt oppe på 47 procent i Danmark. 

Kommunerne gør en aktiv indsats
Kommuner som København og Odense er med til at fremme den danske cykelkultur, i takt med deres indsatser om at blive til cykelbyer for at reducere CO2-belastningen. 

København har investeret over 1 milliard kroner i cykelinfrastrukturen i den danske hovedstad, og med sine mere end 500.000 cyklister er det også den mest cyklende by i Danmark. Der er faktisk flere cykler end biler i den københavnske trafik. 

Odense Kommune har et helt tiltag, som de kalder for ”cyklisternes by”, for at motivere borgerne til at bruge cyklen såvel som transportmiddel til at komme på arbejde som til sjove fritidsaktiviteter. 

I bund og grund er det praktisk at cykle
Danskerne cykler, som sagt som en del af deres sunde levestil. Sidst, men ikke mindst, er det et komfortabelt transportmiddel, hvor man ikke behøver at bekymre sig om at sidde fast i en trafikprop eller at skulle bruge dyrebare minutter på at lede efter en parkeringsplads.