Pogacar verdensmester 2025. Fjerdeplads til Skjelmose
For andet år i træk blev fænomenet Tadej Pogacar søndag landevejverdensmester. Sølvet gik til enkeltstartsverdensmester Remco Evenepoel og bronze til irske Ben Healy.
VM blev kørt over 267,5 km ved Kigali. På Mont Kigali med 100 km igen kom kom Pogacar og spanske Juan Ayuso og mexicanske Isaac del Toro afsted. Alle tre UAE Team Emirates-ryttere til dagligt. Ayuso måtte hurtig slippe, og med 67 km igen slap også Isaac Del Toro Pogacars hjul. Derfra kørte sloveneren alene hele vejen til målstregen.
“Jeg tror, ruten var designet til dette, men jeg håbede, at en lille gruppe ville dannes ligesom vi gjorde med Juan og Del Toro. Det var den perfekte kombination, og det var som en drøm at køre sammen så langt som muligt som en trio. Juan fik et problem ret tidligt på brostenene, og Del Toro havde maveproblemer i løbet, så jeg blev efterladt alene ret tidligt. Jeg var solo som sidste år, bare kæmpende med mig selv, men jeg er så glad for, at jeg klarede det”, sagde verdensmesteren efterfølgende.
Evenepoel kørte med ca. 20 km igen væk fra Mattias Skjelmose og Ben Healy. Healy fik så sat Skjelmose på løbets sidste omgang, og det blev til dansk fjerdeplads.
“Jeg havde ikke mere at køre med”, evaluerede Skjelmose til TV2 efter VM-løbet.
Det danske hold kørte generelt flot med Asbjørn Hellemose i tidligt udbrud, og specielt Casper Pedersen i en massiv hjælperrolle. Mikkel Honoré blev nr. tolv.
Kun 30 ryttere gennemførte løbet.
Results powered by FirstCycling.com
Artiklen fortsætter efter videoen
