BaneHistorieTopartikler

Første københavnske 6-dagesløb blev en succes

Forum var fyldt op med 5.000 tilskuere, da den populære sanger og skuespiller Max Hansen fredag den 16. februar 1934 kl. 22:00 skød historiens første 6-dagesløb i Danmark i gang. Tolv par bestående af ryttere fra syv forskellige nationer var på startlisten. Disse var et kvarter tidligere blevet præsenteret for tilskuerne, og kort efter starten kunne Louis Fabre glæde sig over at havde vundet den første præmie nogensinde ved et dansk 6-dagesløb. Franskmanden spurtede sig til 50 kr. udsat af … Max Hansen.

Bag 6-dagesløbet stod den private tyske 6-dages arrangør Walter Lindenberg og den danske boksepromotor og møbelhandler Valdemar Christiansen. Lindenberg var som jøde uønsket i Tyskland, og kom derfor gerne til Danmark. Valdemar Christiansen var cykelsportsmand, og havde pengene til at få det til at ske. De to mænd udgjorde en perfekt cocktail.
Lindenberg og Christiansen nåede at arrangere to 6-dagesløb i Forum, inden Dansk Bicycle Club (DBC) tog over som arrangører. Dette efter at Lindenberg/Christiansen tabte en retsag, der handlede om aftalt spil i 6-dagesløbet.

Generelt blev der tale om en enorm tilskuersucces for det første københavnske 6-dagesløb. Både anden og tredje aften var omkring 6.000 mennesker mødt frem, og på finalenaftenen blev det vurderet, at omkring 10.000 tilskuere var på plads i Forum. Sidstnævnte på trods af at billetprisen var sat op fra 2 til 3 kroner! Og faktisk måtte rigtig mange afvises med henvisning til brandmyndighederne.

Løbet blev kørt på en 180 meter lang bane lavet af 300 kubikmeter træ. Der er skulle et meget stort antal tømrer til at sætte banen og tilskuerepladser op, og der blev arbejdet intenst frem til vinterbanens åbningsdag. 100.000 kroner blev investeret i banen og opførelsesarbejdet, der blev udført på kun 12 dage. Og faktisk blev der kun kørt cykelløb fire uger i den første vinterbanensæson.

Første løb i Forum og på en dansk vinterbane blev kørt den 2. februar 1934, så banen nåede at blive testet inden de seks dage. 4.000 tilskuere så den 2. februar blandt andre den lokale stjerne Willy Falck Hansen vinde en sprintermatch mod en hollandsk og tysk rytter.

Sejren i de allerførste 6-dagesløb hentede tyskerne Willy Funda/Hans Pützfeld. Halvvejs i løbet førte belgierne Albert Billiet/René Martin, mens danske Willy Falck Hansen og tyske Willi Rieger havde problemer. Og en episode hvor Falck Hansen pådrog sig næseblod kostede flere omgange.

Det lykkedes dog for det dansk/tyske par at komme flot tilbage i løbet, og endte på andenpladsen, to omgange efter vinderne.

De danske ryttere havde ikke tidligere kørt i seks dage, så det lykkedes kun for ni par at gennemføre. Tre rene danske par udgik.

En af rytterne i hvert par skulle være på banen hele tiden. Altså i alle løbets 145 timer. Men dog var løbet neutraliseret seks timer hver dag fra kl. 06:00 til 12:00, hvor der altså ikke kunne vindes omgange. Her sov rytterne typisk tre timer hver.

Lønningerne var hemmelige, men ifølge magasinet Cyclen, tjente de største stjerner kr. 1500,- om dagen.

Historien første danske 6-dagesløb blev en succes med masser af publikum og fantastisk stemning i Forum. Desuden blev der udsat rigtig mange publikumspræmier, hvilket gav en ekstra dimension til løbet. 6-dagesfeberen havde ramt Danmark.
Der blev kørt i alt 3.290 km, svarende til 18.277 omgange. Og de fleste var enige om at Willy Falck Hansen var den store stjerne, der sikrede 6-dagesløbet og vinterbanen generelt en succes i sin første succes.

Fredag morgen den 23. februar 1934 rykkede håndværkerne ind for at fjerne de mange tusinde dele, der omhyggeligt var sat samme til en cykelvelodrom.