Giro d'ItaliaHistorie

Den tredje dansker i Giro’en blev smidt ud

Ole Ritter blev i 1967 den første danske deltager i Giro d’Italia. Året efter havde han Henning Petersen med i Giro’en. Tredje danske deltage i Italiens største cykelløb blev Reno B. Olsen i 1974. Olsen var blev professionel på de mindre Furzi-FT team samme år. Teamet fik et Wild Card til Giro’en

B. Olsen blev dog smidt ud af løbet på ellevte etape, da han sammen med en række andre ryttere havde holdt fast i en servicebil.

Reno B. Olsen kunne ikke indfinde sig med liv som professionel cykelrytter, og kørte kun få måneder som professionel på landevejen. Han havde en fantastisk amatør karriere, og fortsatte også med at køre en række professionelle 6-dagesløb.

Faktisk var det også planen at Leif Mortensen med BIC teamet skulle deltage i løbet. Men da kaptajn  Luis Ocana blev syg, meldte både Ocana og Mortensen fra.

Artiklen fortsætter efter videoen