BanecyklingHistorieTopartikler

Den første danske cykelsæson nogensinde

Den 1. juli 1888 blev der for første gang nogensinde trænet på Ordrupbanen, nord for København. Der var tale om en grusbane på 333,5 meter uden hævede sving. Inderkredsen var prydet af et flot græstæppe. Til højre for indgangen til banen fandtes et omklædningsrum med toilet, i banens sydlige ende var en musikpavillon og restaurant. Rundt om banen blev opstillet bænke, og ud for målstregen befandt sig en tribune til dommerne.

Artiklen fortsætter efter videoen


Åbningsløbet blev lidt forsinket, men fandt sted den 29. juli 1888. Dermed var den første danske cykelsæson nogensinde indledt. Og faktisk var interessen, også udenfor den arrangerende klub, DBC, forholdsvis stor. Dagblandet Politiken bragte en beskrivelse af, hvordan man fandt vej til denne nye cykelbane.

Der var fire løbsdage i den første sæson, altså 1888. Og der blev ikke brug for planerne om at vande banen for at binde grusset på banen sammen. Det regnede nemlig rigtigt meget den sommer. Faktisk så meget at åbningsstævnet var tæt på at blive aflyst. Stemningen var dog i top på trods af at mange helt sikkert var blevet hjemme i tørvejr. Men det var jordbær, og skovturstemning på Ordrupbanen den 29. juli 1988.
Og banen vidste sig som god på trods af de store mængder vand.

På åbningsdagen blev der planlagt otte løb. Et såkaldt kunstløb måtte aflyses, så det første cykelløb nogensinde på Ordrupbanen var et Hurtigtløb for Bicycler over 4,8 omgange, hvilet svarede til en engelsk mil. Faktisk var der kun to deltagere. Vinderen hed Valdemar Hansen i tiden tre minutter og 17 sekunder.

Anden løbsdag på Ordrupbanen var den 5. august 1888. Regnen var taget til, og udfordrede også banens tilstand. De tilstedeværende journalister kunne ikke notere med deres blyanter, da alt var gennemblødt, så der findes ikke meget dokumentation om resultaterne. Tredje løbsdag var den 19. august, hvor der var royale gæster, i form af Kronprins Frederik, der senere blev til Frederik den 8. samt den russiske Prins Georg. Dette gav meget spalteplads i dagbladene. Desuden var der nu internationale deltagelse i form af et par nordmænd, svenskere og englændere. Der blev også indført totalisatorspil ved denne lejlighed. En ide der var taget fra galopbanen på Eremitagen. Valdemar Hansen var igen dominerende, men også en rytter med navnet E. M. Mayes vandt flere løb.

Sidste løbsdag i den første danske cykelsæson nogensinde var den 23. september. Nu var der tag på tribunen, men andre problemer opstod. De trykte program nåede dog aldrig frem til stævnet, da det var blevet leveret til galopbanen. Så alt foregik mundtligt. Efterfølgende blev det konstateret at totalisatorspillet havde givet et underskud 28 kroner og 60 ører. Men DBC havde gennemført den første danske cykelsæson nogensinde, og interessen havde vist sig forholdsvis stor. Derfor var der ingen tvivl om at der ville komme en ny sæson.


.