Hvorfor vil vi så gerne vinde?

Hvert år kører cykelryttere tusindvis af kilometer i jagten på trofæer. Men hvad betyder det egentlig for cykelryttere at vinde disse trofæer? Og kan virksomheder lære noget af det?

Langt de fleste unge sportsudøver når på et tidspunkt til en skillevej i deres sportsliv: Har de talentet og viljen til at blive sportsudøver på topniveau? Eller vil de hellere leve et såkaldt normalt liv som andre unge med gymnasie, alkohol og fester. For der er ingen tvivl om, at det kræver mere end de fleste har lyst til at investere at komme helt til tops- også selvom der kan være både økonomiske og selvtilfredstillende incitamenter. Så hvordan motiverer cykelryttere sig selv til at lægge den indsats for dagen, som det kræver at være blandt verdens bedste?

Med trofæer følger trofæer

Det koster ikke noget at drømme, og langt de fleste cykelryttere har nok på et eller andet tidspunkt som mål at stå på vinderpodiet på Champ-Élysées. Men hvis man aldrig vinder noget, er det de færreste, som i længden kan bevare motivationen til at blive ved med at satse hårdt på cyklingen. Der kan naturligvis være cykeltryttere, som med tiden stiller sig tilfredse med mindre mål som at gennemføre et Tour de France eller et af de andre store, prestigefyldte løb som Giro d’Italia eller Vuelta Espana.

Der er også ryttere, som ser sig tilfredse med at være en del af et hold og hjælpe holdets stjerne frem til sejren. Et godt eksempel er George Hincapie, som har deltaget i hele 17 Tours. Han var en fremtrædende hjælperytter for Lance Armstrong, der var med til at bære denne frem til sine 7 sejre, og han bidrog også Alberto Contador og Cadel Evans sejre i 2007 og 2011. 

Udover prestigen ved at vinde et så fornemt trofæ, er der naturligvis også et økonomisk incitament, som motiverer til at blive den bedste. Et Tour de France kaster naturligvis en pæn pengepræmie af sig, men de store penge ligger i sponsoraftaler, som for eksempel den, som Tourens vinder i 2018, Geraint Thomas, indgik med Team Sky på omkring 4 millioner britiske pund

Hvad betyder det for private virksomheder at få priser?

Men hvad kan private virksomheder uden for sportsbranchen lære af cykelsportens vindermentalitet? Det er ganske almindeligt, at man inden for diverse brancher holder interne konkurrencer, hvor man uddeler priser inden for forskellige årets-bedstekategorier. Priserne og de medfølgende trofæer har stor betydning for virksomhedens omdømme og som for cykelrytter kan det betyde yderligere afkast. Inden for casinobranchen har man for eksempel priser, der uddeles til casinoer, som har taget et ekstraordinært socialt ansvar. Et godt eksempel på dette er den svenske casino side Mr Green, som blandt andet har engageret sig i miljøarbejde, som det har modtaget priser for. Det har gjort det muligt for casinoet at markedsføre et solidt brand for eksempel inden for live casinoer, som har gjort det muligt at ekspandere til 13 nye markeder.

Et andet eksempel er den fynske robotvirksomhed MIR (Mobile Industrial Robots), som for 3 år siden vandt lokalprisen i startup-kategorien på Fyn i den prestigefyldte vækstkonkurrence EY Entrepreneur of the Year, og som i 2018 tog hovedprisen på grund af årlige væksttal på 300-500 procent.