Hvor populært er cykling i Danmark og i resten af verden?

Hvad er det, som gør, at visse sportsgrene bliver populære, mens andre aldrig rigtigt fanger interesse i den brede befolkning? Og hvor ligger cykling egentlig på popularitetsbarometeret i Danmark og i resten af verden? 

Ligesom man siger, at nordmænd fødes med ski på, kan man næsten også påstå, at danskerne er født med pedaler under fødderne. Ifølge en undersøgelse foretaget af DTU og Lunds Universitet er Danmark på 2. pladsen over lande i verden, der cykler mest, kun overgået af Holland. 90% af danskerne ejer en cykel, og vi cykler i gennemsnit 1,6 kilometer om dagen. Statistikkerne om, hvor cykling som er populært, taler sit tydelige sprog: Cykling er populært i Europe og i Asien, primært i Japan og Kina .

Til gengæld er cykling ikke særligt brugt som transportmiddel i USA. Sammenligner man nummer 10 på listen, Kina, med USA udgør cyklisterne i Kina 37,2% af befolkningen, mens de i USA kun udgør 0,1%. Heller ikke i Storbritannien er der mange cyklister, og det skyldes ifølge sociologer ved Lancaster Universitet, at mange her ikke ser cyklen som et alment transportmiddel, men som et stykke legetøj eller transportmiddel for de fattige eller mærkelige.

De største seermagneter
Men cyklingens popularitet kommer også an på, hvilke tal man måler på. I flere af de omtalte lande skyldes den store popularitet, at cyklen bruges til forskellige formål som transport, motion, sport osv. Hvis man betragter cykling som en sportsgren og måler på et parameter som for eksempel seertal ved store sportsbegivenheder, giver cykelsporten interessant nok baghjul til flere andre store sportsgrene. Den største seermagnet uden sammenligning er verdensmesterskaberne i fodbold, som i gennemsnit trækker 3,5 milliarder seere over en hel turnering.

Men ikke langt bagefter kommer cykelsportens Grand Master, Tour de France, som i løbet af 3 uger får 2,6 milliarder mennesker hen foran skærmen. Og en anden stor cykelsportsevent, Giro d’Italia tiltrækker omkring 775 millioner mennesker, mens verdensmesterskaberne i cricket ”kun” bliver set af 400 millioner mennesker. Det er ret godt gået, når man tager i betragtning, at cricket er nationalsport i folkerige nationer som Pakistan, Bangladesh og Indien.

Hvad øger en sportgrens popularitet?
Men hvorfor bliver visse sportsgrene så populære? Det kan der være flere forklaringer på. Cricket, for eksempel er stort i Storbritannien, og Pakistan og Indien er tidligere engelske kolonier, som har adopteret briternes kærlighed til denne sport. Fodbold er ifølge forskere populært, fordi det har formået at komme ud i forskellige samfundslag og ofte har et højt intensitetsniveau.

Men en sports popularitet kan også øges af dækning i medierne, når der skabes resultater på eliteniveau, eller for eksempel gennem popkultur som gaming. Her er nogle af de mest populære spil, FIFA-serien, som har solgt over 260 millioner og Pro Cycling Manager, der netop er udkommet i sin 18. udgave. Der findes desværre ingen dokumentation for, at videospil har påvirket cykelsportens popularitet.

Til gengæld er der eksempler inden for andre sportsgrene, som viser en gensidig effekt på populariteten spillene og sportsgrenene i mellem. Mange af de store spillere som argentinske Lionel Messi og svenske Zlatan Ibrahimovic har spillet meget FIFA, når de var bundet til hotelværelserne under større turneringer. Og det viser netop, at det er svært at bevise, om hønen kom før ægget: Spiller sportsudøvere videospil, fordi de går op i sport, eller fatter gamerne interesse for at dyrke en sportsgren fysisk, fordi de har spillet den meget på skærmen?

Den hastigste voksende sportsgren i verden er i øvrigt e-sport, som kombinerer fysisk sport og gaming. Og faktisk var det internationale cykelforbund UCI i begyndelsen af oktober ude med en melding om, at man har seriøse planer om at oprette et virtuelt cykelunivers, som inkluderer et VM. Men det er en helt anden historie.