Fem danskere med i Milano-Sanremo nr. 109. Sørensen har bedste danske placering

CLA_7379-1024x683

På lørdag er det tid til udgaven nr. 109 af italienske Milano-Sarenmo, La Primavera. Fem danskere er med i løbet. Christopher Juul-Jensen står på startlisten hos Mitchelton-Scott. Hos Astana er Magnus Cort og Michael Valgren med, hos Lotto Soudal er Lars Bak på startlisten og hos Team EF Education First er Matti Breschel til start.

Flere af danskerne har vist god form, og vi kan tillade os at håbe på et godt dansk resultat. Den bedste danske placering i Milano-Sanremo blev hentet af Rolf Sørensen i 1991. Her måtte “Il Biondo” kun bøje sig for Claudio Chiappucci, der kørte solo i hele finalen, mens Sørensen lige præcis holdte sig foran feltet. Rolf Sørensen har i øvrigt gennemført hele 15 udgaver af Milano-Sanremo, hvilket bringer ham i top-10 blandt dem, der har kørt den italienske klassiker flest gange. I 1998 måtte han udgå grundet sygdom, og i 2002 kørte Rolf Sørensen karrierens sidste år, og desværre kom hans Landbouwkrediet-Colnago team ikke med i løbet. Og faktisk har Sørensen hele otte gange kørt i top-10 i det smukke løb. En fantastisk bedrift. Den seneste af disse top-10 placeringer kom i år 2001, hvor Erik Zabel vandt, og hvor Sørensen, der kørte for danske CSC-Tiscali blev nr. ti. I 1999 blev Sørensen nr. 8 og Bo Hamburger nr. 10. Rolf Sørensen er også noteret for en femteplads i 1993, der nok var hans karrieres bedste år.

Ingen andre danskere har kørt på podiet. Jesper Skibby har to gange kørt i top-10. I 1990 blev Skibby nr. 7 og i 1995 nr. 9. Faktisk blev det i 1991 til endnu en dansk top-10, da Johnny Weltz blev nr. 9.

Matti Breschel har desuden flere top-15 placeringer de senere år. Sidste år blev det til en ellevteplads for Magnus Cort.

Næstflest deltagelser blandt danskern er Bo Hamburger noteret for med 12 af slagsen. Matti Breschel kører i år for tiende gang og Lars Bak for niende gang.

Brian Holm og Lars Michael har ligeledes kørt Milano-Sanremo ni gange.

Glæd dig til lørdagens klassiker, hvor rytterne naturligvis skal over stigninger som Passo del Turchino, caponerne, Capo Mele, Capo Cervo og Capo Berta samt naturligvis Poggio og Cipressa i finalen.